Chemikem na zkoušku 2024

Ve dnech 19. – 21. 8. 2024 se na katedře chemie PřF OU uskutečnil 4. ročník letní školy chemie s názvem „Chemikem na zkoušku“. Tento kurz byl určen především studentům – maturantům 2024, s cílem přiblížit jim život vysokoškoláka a umožnit praktickou práci v laboratoři. Během tří dnů měli středoškoláci možnost proniknout do světa vysokoškolské […]

Ve dnech 19. – 21. 8. 2024 se na katedře chemie PřF OU uskutečnil 4. ročník letní školy chemie s názvem „Chemikem na zkoušku“. Tento kurz byl určen především studentům – maturantům 2024, s cílem přiblížit jim život vysokoškoláka a umožnit praktickou práci v laboratoři.

Během tří dnů měli středoškoláci možnost proniknout do světa vysokoškolské chemie. Nejprve se seznámili s tím, jak probíhá studium na vysoké škole a na naší katedře. Následně je čekal dvoudenní laboratorní maraton, během kterého prošli osmi různými laboratořemi. Tři z nich se zaměřily na biochemii, další tři na analytickou chemii, jedna byla věnována efektním pokusům a jedna přípravě uhlíkového monolitu. Studenti si mimo jiné vyzkoušeli roli kriminalistů při odhalování pachatele pomocí otisků prstů a krevních stop, naučili se identifikovat rostliny pomocí PCR testu a izolovat RNA z hrušek nebo jablek. V analytických laboratořích stanovovali obsah železa ve špenátu a kopřivách, pomocí IČ spektrometrie identifikovali bílé krystalické látky a v UV/VIS laboratořích měřili množství modrého barviva E132 v bonbonech Skittles. Kromě získání manuálních dovedností, jako je práce s automatickou pipetou, vážení na analytických vahách, používání třepačky a ovládání laboratorních přístrojů, se účastníci zdokonalili i v komunikačních schopnostech, týmové spolupráci a osvojili si efektní chemické pokusy.Letní školy se zúčastnilo 12 středoškoláků, kteří velmi pozitivně hodnotili průběh kurzů i práci lektorů.

Letní školy z chemie se zúčastnilo 12 středoškoláků, kteří velmi kladně ohodnotili kurzy a lektory takto:

  • „Byly to úžasné tři dny, které mi hodně přinesly.“
  • „Lektoři byli velmi vstřícní, vysvětlili nám vše, čemu jsme nerozuměli.“
  • „Byla skvělá celková atmosféra kurzu, různorodost témat z hlediska náročnosti.“
  • „Líbila se mi organizace vedení kurzů – velmi dobře zpracované a srozumitelné.“
  • „Byl dodržen harmonogram aktivit.“
  •  „Našli jsme si nové přátele se stejnými zájmy.“
  • „Měli jsme možnost provádět práce, které normálně ve škole neděláme.
  • „Velmi oceňuji podrobné návody laboratorních cvičení a zaslání pracovních postupů před kurzem emailem.“

A co je potřeba zlepšit?

  • „Akce Chemikem na zkoušku by mohla probíhat čtyři dny“
  • „Není potřeba zlepšovat nic.“
  • „Před zahájením akce dopředu seznámit všechny účastníky Letní školy.“
  • „Klást větší důraz na to, aby si všichni účastníci připravili to, co mělo být připraveno dopředu doma formou samostudia.“
  • „Chyběl mi čas na přípravu závěrečné prezentace.“