Ve dnech 15. 12. 2017 a 26. 1. 2018 byly na Katedře chemie organizovány „Badatelské dny“.
V rámci Badatelských dnů na katedře chemie organizovaných z projektu SGS byly zjišťovány úrovně bádání žáků sekundy šestiletého gymnázia GJK Hlučín. Na každý badatelský den bylo připraveno 9 úloh. Žáci byli rozděleni do tří skupin, každá skupina řešila 3 úlohy. Žáci ve skupinách pracovali ve dvojicích na každé úloze 60 minut. Do aktivity bylo zapojeno celkem 28 žáků sekundy a 6 asistentů z řad VŠ studentů. Úlohy byly zaměřeny na analýzu látek, určování pH pomocí univerzálních papírků a přírodních indikátorů, dělící metody, aplikace čidel Vernier v jednoduchých pokusech.
Na základě ústního rozhovoru s přítomnými žáky a učitelem, zpětné vazby formou sebehodnotících dotazníků byli žáci připravenou badatelskou aktivitou nadšeni, motivováni a inspirováni k dalšímu studiu chemie.
Analýzou vyplněných pracovních listů byly zjištěny příčiny způsobující problémy spojené s řešením badatelských úloh. Problémy při řešení badatelských úloh:
- žáci se doposud nesetkali s badatelsky zadanými úlohami
- součásti teoretické výuky není praktická výuka
- žáci neznají pojmy používané v úkolech
- žáci si neumí propojit teorii s praxí
- neschopnost si vybavit mezipředmětové vztahy
- neznalost laboratorního skla
- neschopnost klást si otázky
- neschopnost řešit problémy
- neschopnost orientace v motivačních textech
- neschopnost si časově rozplánovat práci
- žáci neumí vysvětlit podstatu pozorovaných jevů
- žáci neumí zapsat výsledky svého pozorování
Během Badatelských dnů se snažíme postupně problémy eliminovat. Žákům poskytujeme zpětnou vazbu bezprostředně po vyřešení dané úlohy. U některých skupin bylo zaznamenáno zlepšení při řešení podobných úloh.
Akce byla podpořena z projektu „Badatelsky orientovaná výuka jako prostředek pro rozvoj přírodovědné gramotnosti žáků“ (SGS03/PřF/2017-2018).